Història - Escola Balaguer

Història

L’Escola Balaguer comença el seu camí el curs 1968-1969 per iniciativa de la família Balaguer

Ells eren immigrants de Castelló. Veuen la possibilitat d’oferir un servei social al barri basat en la manca de llocs escolars per acollir la forta onada d’immigrants que arribaven com ells a Barcelona buscant una millor vida per als seus fills.

Quan l’escola obre les seves portes són solament dues classes compartides amb la llar de la família, als pisos entresols d’un carrer sense nom, el que avui dia és Avinguda del Nord 8. Els carrers que l’envolten són pràcticament barrancs amb un parell d’edificis de nova construcció que comencen a albergar a aquells “nouvinguts” de terres de l’Aragó i Andalusia principalment.

Una escola privada per al barri

Era una escola privada! Sense més ingressos que les quantitats que, amb molts sacrificis pagaven les famílies que veien que era l’única manera d’escolaritzar els seus fills. Tan sols existien al barri els Barracons instal·lats al centre dels Blocs de La Florida, que estaven plens; si no hi havia lloc, doncs no tenies cap dret d’escolarització.

En aquest entorn es dona el creixement de l’Escola Balaguer; al mateix ritme que es construeixen habitatges al barri, es va anar ampliant l’escola.

La família posa els dos pisos en mans dels fills per a què ampliïn l’escola, després arriben locals de lloguer, associacions amb el centre Marillac, compres d’altres locals amb fortes hipoteques… tot el necessari per aconseguir la qualificació definitiva del centre per poder demanar les subvencions que, després de molts canvis polítics, diverses lleis d’Ensenyament, pas de la “Enseñanza General Básica” a l’Ensenyament Infantil, Primari i Secundari Obligatori, fan que l’escola esdevingui en el que és avui.

Als esforços de la família Balaguer, que van quedar en mans d’en Joan Balaguer, se’n van unir els de les famílies que omplien el centre i els dels treballadors del centre; alguns d’ells van viure aquests canvis primer com a alumnes i després com a part del personal.

Una escola en constant evolució i millora

Temps en què tots hem posat el millor de nosaltres per fer créixer aquesta escola, que hem viscut moments molt difícils i d’altres de grans alegries i que hem sentit que amb el creixement de l’escola, creixia també una gran família. Una gran família que va anant acollint nous membres i que, entre tots, fem que, dia darrera dia, l’escola sigui un referent al barri, molt integrada a la vida cultural, social i educativa de L’Hospitalet. Diferents membres de l’equip directiu formen part dels consells escolars del barri i de la ciutat, i estem representats al Pla de l’Entorn.

Els treballadors amb l’Enric Balaguer en la direcció, que ha agafat el relleu de mans del seu pare, ens esforcem per fer d’aquesta escola un centre acollidor, inclusiu, que cada nou curs veu com van arribant els fills i filles d’antics alumnes, familiars, coneguts, veïns que, per sobre de tot, ens confien els seus fills i filles perquè saben que cadascú d’ells tindrà un nom i uns cognoms i serà tractat com si fos l’únic.